DZIENNIK ELEKTRONICZNY


Aktualności

SZKOLNY KONKURS SAVOIR – VIVRE

„Z kulturą na co dzień”

CELE KONKURSU:

  • nauka kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach,
  • uświadomienie celowości dobrych zachowań,
  • propagowanie pozytywnych wzorców zachowania,
  • podniesienie poziomu kultury osobistej,
  • poznanie znaczenia zwrotów: „savoir – vivre”, „maniery”,
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.

UCZESTNICY KONKURSU

  • uczniowie klas I – VI

ORGANIZATORZY KONKURSU

  • wychowawcy klas

TERMIN KONKURSU

  • 6 kwietnia 2009 – wykonanie przez klasy plakatów nawiązujących do tematyki konkursu
  • 21 kwietna 2009 – I etap – eliminacje klasowe (w klasach)
  • 12 maja 2009 – II etap – finał konkursu (w sali teatralnej)

PRZEBIEG KONKURSU

  • uczniowie zapoznają się z zagadnieniami objętymi regulaminem w czasie zajęć wychowawczych (z wychowawcami klas) oraz indywidualnie, korzystając z proponowanej literatury,
  • uczniowie w klasach wykonują plakat o dobrych manierach,
  • każda z klas wybiera w drodze eliminacji klasowych czteroosobową reprezentację,
  • w finale biorą udział drużyny reprezentujące klasy,
  • finał odbędzie się w dwóch kategoriach, dla klas I – III oraz dla klas IV – VI,
  • laureaci otrzymają tytuł: „CZŁOWIEKA Z KLASĄ”, dyplomy i nagrody.

TEMATYKA KONKURSU

  • zachowanie przy stole (nakrywanie, kulturalne spożywanie posiłków),
  • higiena osobista,
  • ubieranie się stosowne do okoliczności,
  • powitanie, pożegnanie, przedstawianie się,
  • zasady korespondencji,
  • zachowanie w stołówce, kawiarni, restauracji,
  • zachowanie w lesie, w parku, na plaży, w sklepie, na ulicy, w górach, na stoku, w kościele,
  • zachowanie w teatrze, kinie, muzeum,
  • zachowanie w środkach komunikacji (pociąg, tramwaj, autobus, samochód),
  • korzystanie z telefonu,
  • zapraszanie, przyjmowanie gości,
  • dawanie, przyjmowanie prezentów,
  • zachowanie na balu, imprezie tanecznej,
  • zachowanie w domu,
  • zachowanie w szkole,
  • zwroty grzecznościowe.

Grzeczność jest jak poduszka powietrzna:
niby nic w niej nie ma, a jednak z nią wygodnie

Ralph Emerson

LITERATURA (do wyboru)

  • Dańkowska M., „Nastolatki i bonton”
  • Kasdepke G., „Bon czy ton savoir – vivre dla dzieci”
  • Krzyżanek J., „Dobre maniery, czyli savoir – vivre dla dzieci”
  • Perfekt L., „Sztuka życia, czyli encyklopedia dobrych manier”
  • Shelling K., „ABC dobrego wychowania dla nastolatków”
  • Torasso F., „Podręcznik dobrych manier dla dzieci”